Må bra-tips

Har du fler tips? Mejla dem till oss: ungmedfibromyalgi@fibromyalgi.se.

Lite tips från en ung värkpatient till en annan

KROPP

  • Lyssna på kroppen, stanna innan det är för sent.
  • Ta paus med jämna mellanrum.
  • Använd bekväma skor.
  • Många av oss har ont fötterna. Ha tofflor på dig & ta gärna med dig dem när du går bort.
  • Tänk på hur du står, går & sitter. Använd kroppen ergonomiskt.
  • Var ”vän” med din kropp.
  • Var i smärtan” så går den fortare över.
  • Skratta ofta, lura kroppen.
  • Prova dig fram när det gäller behandlingar och ”må bra-saker”.
  • Rör på dig i den mån du kan.
  • Ha spa hemma.
  • Prova massage, TENS, avslappning, akupunktur, yoga, qigong, varmvattenbad.
  • Prova dig fram när det gäller kosten.
  • Ät kosttillskott. 
  • Tänk på hur du står, går, sitter. Använd kroppen ergonomiskt.
  • Ha VARMA kläder på dig så att du inte spänner dig extra mycket.
  • Ta varma duschar.
  • Träna hemma. Köp gummiband och egna träningsmaskiner om det är möjligt. Detta för att du ska kunna träna den tid på dygnet som passar dig bäst.  
  • Res dig upp, rör på kroppen då och då.
  • Det är viktigt med rutiner, särskilt när man är hemma. Det kan vara bra att gå upp och gå och lägga sig samma tid för att minska sömnsvårigheter.

HEM

  • Ha vatten och eventuella mediciner vid sängen så du slipper gå upp ur sängen när du har alltför ont.
  • Höj sängen, ha en hög soffa.
  • Använd dig av handsfree när du pratar i telefon.
  • Om det är möjligt, införskaffa disk- och tvättmaskin.
  • Använd dig av olika system. Var sak på sin plats, både i hemmet och i handväskan.
  • Det finns prisvärda sittdynor att köpa och som är lätta att ta med sig.
  • Ha kudde mellan knäna när du sover på sidan. När du ligger på rygg, bulla upp sköna kuddar längs sidorna.
  • Ha en låg ”pall” nedanför toaletten. Det är perfekt för IBS-magar.
  • Satsa på en bra madrass, kudde och täcke.
  • Använd dig av bra ergonomiska köksredskap.
  • Ha det ergonomiskt hemma. Ställ det du använder mest längst ner.
  • Se till att du sitter bra både i köket, framför tv:n och vid datorn.
  • Om det är möjligt, låna madrass och kuddar av t.ex. din patientförening, sjukgymnaster och affärer som lämnar den möjligheten.
  • Gör storkok och frys in mat, t.ex. pajer och gratänger.

UTE

  • Håll koll på var toaletter finns. Ha alltid femmor och tior med dig om du har problem med din blåsa eller dina tarmar.
  • Ha antibakteriell spray i väskan för att undvika infektioner.
  • Be om t.ex. stöd för ryggen när du är borta och sitter på obekväma stolar.

MENTALT

  • Gör inte allt du känner att du "måste "på en gång. Du tjänar på att dela upp dina sysslor.
  • Sänk kraven på dig själv. Ta bort onödiga måsten.
  • Säg nej till det du inte orkar - du är inte sämre för det.
  • Gör saker du mår bra av att göra, saker du tycker är roliga. Det behöver du för att orka.
  • Meningsfull fritid, tillåta dig att må bra.
  • Tänk hela tiden på att det kommer att bli bättre, tankens kraft…Gör saker du tycker är roligt även om du får ont. Det är skillnad att ha ont på grund av något positivt.
  • Stanna upp, se det runt omkring dig. Ta in positiva intryck, lev i nuet.
  • Släpp kontrollen och gamla vanor. Det går åt oerhört mycket energi till att ha stenkoll på vad som finns i kylen och i varenda låda/skåp och på att tänka på vad som ska göras hela tiden. Lägg den energin på dig själv och ta det när det kommer i stället. ”Allt löser sig”.
  • Sätt gränser & prioritera.
  • Förneka inte ditt hälsotillstånd, det hjälper inte. Kroppen motarbetar dig mer om du kör på.
  • Bli inte arg när du glömmer saker, det löser sig. Klandra inte heller dig själv när du har sönder saker eller gör illa dig.  Det tjänar ingenting att ge sig själv hårda ord… Anklaga inte dig själv, var snäll mot dig annars kommer du bara att ha sönder, glömma och göra illa dig mera!
  • Ha mål och drömmar. Ge inte upp, du får göra det på ditt vis efter dina behov.
  • Det är viktigt vad man tänker och det gäller att inte ge upp hur mörkt det än ser ut.
    Det finns ingen som kan bota dig. Det finns det och dem som kan hjälpa till att lindra dina symptom, men jobbet får du göra själv.
  • När man går igenom svåra saker gör det ofta att man blir en ödmjuk, empatisk människa vilket är en riktigt bra egenskap. Det bör man tänka på när man känner sig ”värdelös”.

OMGIVNING - SOCIALT

  • Ta kontakt med andra i liknande situation, nätet eller en förening.
  • Lyssna inte på dem som eventuellt misstror dig.
  • Stå för vem du är! Du är inte sämre än andra bara för att du inte ”jobbar och gör rätt för dig” eller orkar leva som en frisk person som har hundra järn i elden.
  • Lär dig en ”ramsa” om din sjukdomssituation och som du kan använda dig av om någon ifrågasätter din sjukdom. Du behöver inte försvara dig, ge bara en kort information om fibromyalgi.
  • Ha kul trots att folk kanske tittar snett. Ingen vet hur ont du har före, under och efter. Allt har sitt pris…
    Informera familj, släkt, vänner, arbetsgivare och kollegor om din situation så att de förstår dig.
    Tala om för alla i din närhet hur du mår så du slipper förklara dig hela tiden. De som inte förstår kanske inte är så bra för dig att ha och göra med. Det kan vara en befrielse att slippa känna att man bär på en hemlighet. Det är jobbigt att det inte syns utanpå, men förklara hur det är en gång för alla.
  • Välj vilka du har runt omkring dig. Rensa bland släkt och vänner som får dig att må sämre.
  • Isolera dig inte.
  • Tacka ja till hjälp - var inte för stolt.
  • Be om hjälp.
  • Säg inte nej till allt, försök - avboka i värsta fall.
  • Ha knytis om du inte orkar laga mat.

SJUKVÅRD OCH MYNDIGHETER

  • Skriv ner hur du mår, alla dina symptom, till läkare och försäkringskassa. Det tar på krafterna att hela tiden ”rabbla” upp sin historia gång på gång. Be dem läsa det du skrivit innan du har ett första möte med dem.
  • För dagbok! Det är lätt att man förtränger hur man har det och då är det svårt att förklara för försäkringskassa och läkare om sin situation.
  • Det är bara du som vet hur du mår, lyssna på din kropp. Sök ny vårdgivare för att få en sekond opinion om du inte blir betrodd. Ge inte upp!

EKONOMI

  • Sök fonder. Pengar behövs för att kunna leva ergonomiskt…
  • Spara t.ex. småpengar och pengar från pant. Gör något för dig själv, unna dig t.ex. en fotvård.
  • Fråga efter pensionärsrabatt om du har aktivitetsstöd/sjukersättning.
  • Ta kontakt med naprapathögskolan/tandläkarhögskolan för billigare priser på behandlingar.

ARBETE

  • Försök att få hjälp med att hitta en lämplig arbetsplats som är anpassade efter DINA arbetstider.
  • Be om hjälpmedel på arbetsplatsen.
  • Om du inte kan arbeta försök att ha någon annan typ av ”uppgift” som får dig att känna dig betydelsefull. Om du känner att du inte ”gör någonting”, delta t.ex. i någon förening.