Din egen "värktygslåda"

Det finns många sorters smärta och många olika smärtlindringsmetoder utöver smärtstillande läkemedel. Här är en lista med alternativ, vedertagna och alternativa, som kan hjälpa dig att hitta fram till det som fungerar bäst för dig.

ACT

(Acceptance and Committment Therapy)
En vidareutveckling av kognitiv beteendeterapi där man bland annat fokuserar på hur man förhåller sig till smärtan, snarare än hur ont det gör. Goda resultat har uppnåtts både nationellt och internationellt.

 

Akupunktur

En metod med gamla anor där man uppnår smärtlindring genom att sätta nålar på specifika punkter på kroppen. Behandlingen frisätter bland annat hormonet endorfin som är kopplat till smärtlindring och välmående. Metodens verkan har styrkts i ett flertal studier och finns tillgänglig, i västerländsk form, inom primärvården.

Aromaterapi

Smärtlindring med aromaterapi innebär att man genom dofter från aromatiska oljor försöker förändra den kemiska balansen i hjärnan så att endorfiner, kroppens egna smärtstillare,  utsöndras. Man använder oljor från  geranium, jasmin, nypon, lavendel, pepparmint, ros, rosmarin och timjan för det här ändamålet.

 

Avslappning

Vanliga FM-symptom såsom utbredd smärta, muskelkramper och svaghet i musklerna kan lindras genom olika avslappningstekniker genom att de löser upp spänningar och stelhet i musklerna.

 

Artrosskola

Många med FM lider även av artros. Atrosskolan är en utbildning i artros, träning vid artros samt effekterna av träning. Utbildningen är skapad vid specialistsjukhuset Spenshult. Flera landsting erbjuder artrosskola via primärvården.

 

Back on track

Muskel-/ledskydd och kläder gjorda av ett speciellt keramiskt värmereflekterande tyg som ökar blodcirkulationen och därigenom minskar muskelspänningen och ger smärtlindring.

 

Biofeedback

Detta är en metod där man lär sig att medvetet styra kroppens självreglerande funktioner såsom hjärtrytm, blodtryck och andra processer som man länge har ansett vara ”okontrollerbara”. Genom detta kan man träna sig  i att kontrollera smärta som uppstår vid till exempel migrän, huvudvärk och ledbesvär.

D-vitamintillskott

Under de senaste 10 åren har ett flertal forskare hittat ett samband mellan extremt låga nivåer av D-vitamin och kronisk, generell smärta som inte svarar på behandling.

 

Feldenkraismetoden

Minska din smärta genom att lära dig hur de olika muskelgrupperna samspelar med varandra och hur du kan samverka flera kroppsdelar för att uppnå bästa möjliga funktion med minsta möjliga belastning, spänning och smärta.

 

Fibromassage

En mycket mild massage som består av lätta strykningar och anpassade massagegrepp. Den utvecklades på 90-talet för att hjälpa patienter som lider av kronisk smärta.

www.fibromassage.se kan du se vilka massörer som finns i din del av landet.

Fiskolja
Fiskolja med omega 3-fettsyrorna EPA och DHA kan lindra vid ledbesvär med smärta och stelhet. För önskad effekt måste man äta minst tre gram omega 3-fettsyror varje dag i några månaders tid.

 

Floating
Ett flertal studier har visat att floating ger en mängd positiva effekter, bland annat smärtlindring, mindre stress och förbättrad sömn.
Floating är sedan november 2007 godkänd av Socialstyrelsen som behandlingsform och även godkänd av Skatteverket som friskvårdsbidrag. Svenska Floatingförbundet arbetar nu med att försöka få in floating under högkostnadsskyddet.
Läs mer om floating:
Floating - en lisa för ett hyperkänsligt nervsystem
Internationell studie visar på positiva effekter av floating vid fibromyalgi

 

Fysisk träning

Att regelbundet utföra lätta fysiska aktiviteter eller lågintensiv träning, som t.ex. promenader, vattengymnastik, stretching och yoga, har visat sig lindra fibromyalgismärtan och dessutom öka muskelstyrkan. Man kan också använda sig av vibrationsträning för att stärka muskler, gynna cirkulation och reducera smärta.

 

Företagshälsovården

Kan kopplas in för att få råd om arbetsställning, arbetsmiljö och utrustning på jobbet (ergonomisk) som kan hjälpa till att lindra smärta relaterad till arbetsställning.

 

Harpagorot (djävulsklo)

En ört som lindrar smärta och stelhet vid artros och ledbesvär. Finns i naturläkemedlet Helaflex.

Hypnos

Hypnos lämpar sig i många fall bra som del i en smärtlindrande behandling. Den kan försätta en person i djupavslappning och kan på så sätt lindra värk och smärta. Metoden har använts framgångsrikt mot  bland annat migrän och spänningshuvudvärk. Studier har visat att effekten blir bättre om man kombinerar hypnosen med KBT. Behandlingen utförs av utbildad hypnosterapeut.

 

Ingefära

Ett flertal studier har visat att ingefärsrot lindrar migrän och värk i leder. Nu visar nya studier att ett dagligt tillskott av ingefära kan minska träningsvärk med 25 % - något som kan vara bra för fibromyalgiker som behöver träning för att hålla smärtan i schack.
Finns i kapsel- och pulverform i hälsokosthandeln.

 

KBT-terapi

Kognitiv beteendeterapi är en metod som kan användas för smärtlindring. Alla blir dock inte hjälpta av den, men man kan förbättra effektiviteten genom att kombinera den med t.ex. hypnos. 

 

Kortisonsprutor

Lokala kortisonsprutor kan lindra inflammatorisk smärta i leder och muskelfästen eller kring senor. Kortison har dock en dämpande effekt på kroppens immunförsvar, vilket gör oss mer mottagliga för infektioner och andra sjukdomar.

Krämer

På Apoteket finns smärtstillande krämer som innehåller kapsaicin, lidokain eller prilokain och som kan användas lokalt på smärtområdet.

 

Kyla

Kyla kan lindra smärta på grund av att de nervimpulser som signalerar kyla och värme konkurrerar ut smärtimpulserna. Du kan använda dig av allt ifrån isbitar, påsar med frysta grönsaker eller köpa kylpåsar (Cold-packs) som du lägger i frysen. Det finns även påsar med kylgelé (Hot/Cold Pack) som man både kan frysa, eller värma i varmvatten eller mikrovågsugn.

 

Laserterapi

Används för att minska inflammationer, minska smärtan och öka cirkulationen. Typiska problemområden där laserterapi kan hjälpa är rygg, nacke, axlar och knän. Studier har bl.a. visat att lågeffektslaser har bättre effekt på nacksmärta än vad läkemedel har.

 

Magnetterapi

Att använda naturlig magnetism för att bota eller lindra olika sjukdomstillstånd är en mycket gammal metod. Det finns ett flertal olika produkter man kan använda sig av bl.a. ryggmagnetbälte, magnetsulor, handledsskydd m.m.

 

Meditation

Meditation fungerar som smärtlindring, det visar en amerikansk vetenskaplig studie från 2011. I detta fallet handlade det om meditationstekniken focused attention (en form av mindfulness). 

En engelsk studie har också visat att personer som mediterat länge upplevde smärtan som mindre obehaglig.

 

Nyponpulver

Kliniska studier har visat att nyponpulvret LitoMove har en antiinflammatorisk och smärtstillande effekt och dessutom ökar rörligheten och höjer livskvaliteten hos värkpatienter. Resultaten gäller främst vid ledvärk.  

Näring/nutrition

Brist på någon av de viktiga vitaminerna (A, B, C, D eller E) kan orsaka kronisk smärta. E-vitamin används för att behandla ledbesvär. Brist på kalcium, järn, magnesium eller andra mineraler kan också sänka smärttröskeln. Brist på B-vitamin tros orsaka bl.a. huvudvärk och kronisk smärta.
Nya rön pekar på att många med kronisk smärta har en för låg nivå av D-vitamin och kan bli hjälpta av tillskott av detta.

Osteopati

En osteopat jobbar med hela kroppen – muskler, leder, ligament, skelett och inre organ. Det är en skonsam behandlingsform som med fördel kan användas för många olika typer av värk och smärta hos människor i olika åldrar. Kan lindra ryggsmärtor, ledvärk och huvudvärk.

Oxytocin

Behandling med kroppens "lugn och ro"-hormon, oxytocin, kan lindra smärta och ge ökad energinivå.

Läs artikel om behandling med oxytocin.

 

Qigong

Enligt studier kan qigong lindra vid lättare kronisk smärta.

 

Rosenmetoden

Metoden består av mjuk beröring som ger avslappning, ökad självkännedom och kroppsmedvetenhet. Avslappningen ger smärtlindring och stärkt immunförsvar.

Salvor & linement

På apoteken finns smärtstillande salvor som Voltaren, Orudis, Zon m.fl. De har också Tigerbalsam, som ger smärtlindring vid muskelvärk genom att den ökar blodcirkulationen.
En salva som verkar fungera bra för en del fibromyalgiker är den indiska salvan Moov som är en mentolbaserad salva mot muskelvärk.
Ett linement som en del verkar få lindring av är Linnex Rub.

Spikmatta

Spikmattan hjälper inte mot kronisk smärta, men har i studier visat sig kunna lindra de värsta smärttopparna.

Smärtplåster

På apoteken finns smärtstillande plåster med lidokain och prilokain, buprenorfin samt med extrakt av cayennepeppar.
I hälsokosten finns bl.a. Salonpas, som är ett smärtplåster med kamfer och som lindrar smärta genom att öka blodcirkulationen. 

Skratt

Ett gott skratt har en mycket positiv inverkan på både kropp och själ. När det gäller smärtlindring har forskning visat att skrattet  ökar kroppens nivå av endorfiner och att det löser upp spänningar och stress. Så leta upp några roliga filmer och bänka dig framför tv:n!

Sömn

A och O vid kronisk smärta är att se till att få en så god sömn som möjligt. Dålig sömn har en mycket negativ inverkan på smärtan.

Läs om behandling av sömnproblem.

 

Taktil stimulering

Beröring av huden med långsamma, fasta rörelser. Enligt förespråkarna frigörs vid beröringen ”lugn och ro” -hormonet oxytocin som bland annat leder till avslappning, ökad blodcirkulation och förhöjd smärtgräns.


TENS

Denna metod innebär ett slags elektrisk stimulering av nerverna, TENS-apparaten avger små svaga elektriska stötar, som verkar smärtlindrande. Metoden ökar kroppens utsöndring av endorfiner.
Om TENS-apparaten ger bra effekt kan du, efter att ha fått prova metoden hos sjukgymnast, oftast kunna få låna hem en apparat.
 

Tryckavlastande madrasser

Ergonomiskt tryckavlastande madrasser gör att kroppen kan vila i ett avslappnat och naturligt läge och därmed försvinner eventuella spänningar som skapar värk. Madrassen avlastar både muskler och leder.
Det finns flera olika sorters madrasser att välja mellan. t.ex. Liljenberg, Tempur, Umbra, ErgoTemp, Reliever och Temperamed.

 

Ultraljud

Terapeutiskt ultraljud kan användas som smärtlindrare vid till exempelvis inflammation i händer och fötter samt vid ledvärk (reumatisk).

 

Värme

Prova att lindra smärtan genom att ta dig ett varmt bad/en varm dusch. Värme är smärtlindrande och avslappnande.
Om du vill kan du prova att tillsätta 4 dl-2 l epsomsalt till badet. Det har av tradition använts vid ryggont och ömma & stela muskler. Duscha inte efteråt, utan låt huden självtorka. Man svettas kraftigt och blir mycket varm och matt, så det är ett bra kvällsbad.
Värmedyna/-kudde och vetekudde är andra sätt att använda värmen som smärtlindrare. Tänk bara på att värmen måste vara över 40 grader för att den ska blockera smärtreceptorerna i kroppen.

Yoga

Studier från USA visar att yoga kan vara smärtlindrande. Det finns många olika sorters yoga, men det finns en som är framtagen just för fibromyalgiker - fibroyoga (kallas av vissa för även för holistisk yoga).

 

Zonterapi (reflexologi)

Genom att trycka på speciella punkter på fötter och händer frigörs endorfiner – kroppens egna naturliga smärtstillare och ”må bra”-hormon.

 

Östrogenterapi

Just när det gäller fibromyalgismärta hos kvinnor menar professor Robert Olin att östrogenterapi åren närmast före, liksom under och efter klimakteriet, kan ge viss smärtlindring. En svensk studie utförd hösten 2010 visade dock att östrogen inte lindrade fibromyalgismärta. Sömn, heta vallningar, ångest, humör eller livskvalitet skulle dock kunna lindras med östrogenersättning.